Singapore
Destinationer Nyheter Reser

Fisk- och skaldjursrestaurangen som använder robot servitörer

En helt ny fisk- och skaldjursrestaurang på East Coast Park I Singapore tros vara den första för att använda robot servitörer för att servera mat till sina kunderna.

Robotar för livsmedel

Rong Heng Seafood Restaurant, som öppnade i måndags, använder robotar för att möta sina arbetskraftsbehov, detta uppger kinesiska tidningen Lianhe Zaobao så sent som igår. Är inte det intressant? Om du vill ta en sista minuten kort resa till Singapore för att se robotarna på egen hand, kan du boka dina biljetter efter att ha besökt fair-laan.se. Matstället hoppas att spara in en tredjedel på arbetskraftsbehovet genom detta initiativ.

Restaurangchefen Zhang Zhinong berättade tidigare för en lokal tidning att ”människor är svåra att anställa”.

Restaurangen behöver 15 servitörer men bara sex har hyrts in hittills. Men med de tre servitör robotar, behöver han enbart beställa in 4 till. 39-årigen fick först sin idé när han såg robotar som serverar mat på en restaurang i en stad i Kina, nära Shanghai, i slutet av 2014.

Zhang säger: ”Oavsett hur din situation ser ut, kommer roboten inte att bli arg.”

”Tvister kan ibland uppstå mellan servitörer och kunder. Robotar behöver inte lönehöjningar, bonusar eller välfärd. De kan arbeta 24/7, behöver inte ta årlig semster eller sjukskriva sig och kommer inte att sluta. ”När kinesiska nyåret kommer, kommer det heller inte att vara några problem med att jobba övertid.”

Robotarna kräver underhåll en gång i veckan.

Herr Zhang tillade att nyfikna kunder kommer för att ”röra” på robotarna, men detta har inte resulterat i någon skada hittills.

Tillverkad i Kina och Japan

Den batteridrivna robotarna produceras av ett kinesiskt företag – de yttre skalen är tillverkade i Kina, medan de inre komponenterna och sensorerna görs i Japan. Varje robot kostar mer än $ 14.000, medan servitörer anlitas för ca $ 30.000 per år. Därför, säger herr Zhang, är det mer kostnadseffektivt att välja robotar.

Men han påpekade att de inte helt kan ersätta mänsklig service, och tillade att jobb som utföras av en servitör i framtiden kan bli aktuellt för att bygga kundrelationer. Yang Shuning, 23, en servitör på Rong Heng, berättade för en lokal tidning att robotarna har lättat hennes arbetsbörda och drar fler kunder. För att skapa ett 1,2 meter brett utrymme för robotarna att röra sig, måste restaurangen vara tvungen att justera placeringen av möbler och minska antalet bord och stolar.

Det finns magnetiska remsor på golvet i restaurangen för att vägleda robotarna på sina banor till och från köket och borden. Servitörer i köket kommer att placera rätter på robotarnas fack och trycka på lämpliga knappar för att skicka maskinerna till de utsedda borden. Sensorer på roboten kommer att säkerställa ett avstånd av 15 cm från eventuella hinder i dess väg.

Liang Lihao, en 55-årig affärsman som äter på restaurang för första gången berättade för en lokal tidning att användningen av robotar var ”nytänkande” och skapade en ny middagsupplevelse. När robotarna anländer vid bordet, hämtar en servitör eller kunden sin mat från robotens fack. Mr Liang sade att denna självbetjäning är något som kan kultiveras och är inte obekvämt. Herr Zhang planerar att lägga till fler robotar på sin restaurang med olika funktioner såsom ordermottagning, byte av bestick och välkomnande av kunder till sin restaurang.

För närvarande kan robotarna enbart tala mandarin, men han tittar på hur man får dem att hantera engelskan.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *