I slutet av 1950 lanserade Ethiopian Airlines en reklamkampanj i västerländska medier som marknadsförs det gamla kungadömet som Afrika ”nyaste resor äventyr.”
Mer än ett halvt sekel senare, har den enorma östafrikanska nationen ännu att leva upp till den höga fakturering. Men det kan inte vara mycket längre. Sevärdheterna, landskapet, kulturen är redan där.
Etiopiska antika ortodox kristendom har försett landet med tusentals kyrkor och kloster, en del av dem inskriven som Unescos världsarvslista.
En följd av riket och riken lagt medeltida fort, palats och gravar som Gondar citadellet och de höga sten stele av Axum.
Från Lake Tana och Blå Nilen till röda-rock Gheralta bergen, torra Danakil och frodiga Omo Valley, landskap är häpnadsväckande och otroligt varierande. Etiopiens djurliv rikedom är också varierande, från typiska afrikanska savannen djur i söder till unika inhemska varelser som den gelada babian och etiopiska vargen. Den saknade ingrediensen har alltid varit infrastruktur – den typ av hotell, restauranger och service som turist rivaler som Kenya och Sydafrika behärskar decennier sedan.
En vändpunkt
”Turism var på sparlåga under en lång tid”, säger Solomon Tadesse, vd för den etiopiska Tourism Organization (ETO). ”Landet gick igenom stora förändringar och regeringens prioriteringar var hälsa, utbildning, kommunikation.” Om du vill fly från din dagliga upptagen rutine, prova den nya svenska trysmartplan.com/sv och Etiopien kan rädda dig, vilket ger dig en ny tid att koppla av.
För att inte nämna torka, svält och revolution.
”Det fanns grundläggande skäl till varför turistinfrastruktur inte var på plats.”
Enligt Tadesse, slutligen beslutade regeringen 2013 att turismen kan skapa arbetstillfällen, inkomster och förmögenhet precis som någon annan ekonomisk sektor.
En turism omvandling råd inrättades för att ge riktning till industrin och ETO skapades för att hantera marknadsföring, reklam och produktutveckling.
Turismen tryck sammanföll med en massiv ökning av utländska investeringar från Kina, Indien, Turkiet och andra länder som ökade BNP årlig tillväxttakt på ca 10%.
Med den etiopiska ekonomin går som gangbusters, är turismen sakta men säkert går mot de stora förväntningar som genereras mer än ett halvt sekel sedan.
DDiS Abeba är mitt i en byggboom som inkluderar en massiv expansion av Bole internationella flygplats och ett antal nya hotell, inklusive glittrande höghus erbjudanden från Marriott och InterContinental under uppbyggnad.
Den nationella huvudstaden har en ny spårväg (den första i Afrika) och den kinesiska regeringen har åtagit $ 4 miljarder uppgiften att återuppbygga och modernisera den gamla järnvägslinje mellan Addis och Djibouti.
En helt ny motorvägen vispar trafik genom Great Rift Valley söder om huvudstaden medan en landsomfattande kampanj väg förbättring snabbt förbättras landtransport mellan andra större städer.
Provinsiella huvudstäder får nya flygplatsterminaler, och i vissa fall (som Jinka), flygplatser där det inte fanns något tidigare.
Ethiopian Airlines är också sammanslagningen högst.
Firar 70 år i år, är det nationella flygbolaget i mitt i en massiv expansion som inkluderar den senaste Boeing och Airbus.
Linjenätet ökar också, med New York, Los Angeles, Tokyo, Dublin, Cape Town och Manila till sedan början av 2015.
Tadesse förväntar turism ankomster för att nå en miljon för första gången i år, en fördubbling av antalet besökare från bara tre år sedan.
Med så många nya hotell och infrastrukturförbättringar, är Addis Abeba redo för bråttom. Men tvivel kvarstår om huruvida resten av nationen är beredd att bli nästa stora grej i afrikanska resor.